Literaturverzeichnis

Plattform für Wissensmanagement im öffentlichen Sektor.
Version vom 16. September 2020, 11:01 Uhr von KDZ (Diskussion | Beiträge)
(Unterschied) ← Nächstältere Version | Aktuelle Version (Unterschied) | Nächstjüngere Version → (Unterschied)
Wechseln zu:Navigation, Suche


Folgende Literaturangaben entstammen dem gedruckten Leitfaden. Weitere WM-Literatur ist unter Publikationen zu finden.

AGE Management. 2002. Management von erfolgskritischem Wissen. Duisburg : AGE Management, 2002. Online in: https://www.oeffentlicherdienst.gv.at/verwaltungsinnovation/wissensmanagement/170523_Publikation_Wissensmananagement_BF.pdf?6wd8d1

Alavi, M. und Leidner, D.E. 2001. Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly 25(1): 107–136. Online in: https://www.researchgate.net/publication/200772522_Review_Knowledge_Management_and_Knowledge_Management_Systems_Conceptual_Foundations_and_Research_Issues

Alavi, M., Kayworth, T.R. und Leidner, D.E. 2006. An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices. Journal of Management Information Systems 22(3): 191–224. Online in: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2753/MIS0742-1222220307#aHR0cHM6Ly93d3cudGFuZGZvbmxpbmUuY29tL2RvaS9wZGYvMTAuMjc1My9NSVMwNzQyLTEyMjIyMjAzMDc/bmVlZEFjY2Vzcz10cnVlQEBAMA==

Armutat, Sascha. 2002. Wissensmanagement erfolgreich einführen: Strategien, Instrumente, Praxisbeispiele. Düsseldorf : DGFP, 2002. Binner, Hartmut F. 2007. Pragmatisches Wissensmanagement - Systematische Steigerung des intellektuellen Kapitals. München : Carl Hanser Verlag, 2007.

Bitterlich, Axel, Bünting, Karl-Dieter und Pospiech, Ulrike. 1998. Schreiben im Studium: Ein Trainingsprogramm. s.l. : Cornelsen: Scriptor, 1998. 28ff.

Büren, Adrian, Riempp, Gerold und Gebert, Henning. 2003. Integriertes Wissensmanagement. Berlin : Springer-Verlag, 2003. Buzan, Barry und Buzan, Tony. 2013. Das Mind-Map-Buch: Die beste Methode zur Steigerung Ihres geistigen Potenzials. s.l. : mvg Verlag, 2013. Online in: https://www.researchgate.net/publication/44938350_Integriertes_Wissensmanagement

Cowan, Nelson. 2008. What are the differences between long-term, short-term, and working memory? Progress in Brain Research. 2008, 169, 323–338. Online in https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2657600/

DeLong, D.W. und Fahey, L. 2000. Diagnosing cultural barriers to knowledge management. Academy of Management Executive 14(4): 113–127. Online in: https://www.researchgate.net/publication/230557514_Diagnosing_Cultural_Barriers_to_Knowledge_Management

Duden Verlag. 2010. Duden. Mannheim : Bibliographisches Institut, 2010.#

Edge, K. 2005. Powerful public sector knowledge management: a school district example. Journal of Knowledge Management 9(6): 42–52. Eppler, Martin J. und Burkhard, Remo A. 2007. Visual representations in knowledge management: framework and cases. Journal of Knowledge Management. 2007, 4 (11), 112–122. Online in: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13673270510629954/full/pdf?title=powerful-public-sector-knowledge-management-a-school-district-example

Eppler, Martin J. 2007. Wissensvisualisierung in e-Learning und Wissensmanagement. Zeitschrift für e-Learning. 2007, 1, 7–21. Ericsson, K. Anders. 2008. Deliberate practice and acquisition of expert performance: a general overview. Academic Emergency Medicine. 2008, 15, 988–994.

Feldon, David Frank. 2007b. Cognitive load and classroom teaching: The double-edged sword of automaticity. Educational Psychologist. 2007b, 42, 123–137. Online in: https://www.researchgate.net/publication/232817919_Cognitive_Load_and_Classroom_Teaching_The_Double-Edged_Sword_of_Automaticity

Feldon, David Frank. 2007a. The implications of research on expertise for curriculum and pedagogy. Educational Psychology Review. 2007a, 19, 91–110. Online in: https://www.researchgate.net/publication/225566112_Erratum_The_Implications_of_Research_on_Expertise_for_Curriculum_and_Pedagogy

Fleck, L. 1980. Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Suhrkamp, Frankfurt am Main.

Freeman, R. und Sturdy, S. 2014. Introduction: knowledge in policy – embodied, inscribed, enacted. In: R. Freeman and S. Sturdy (Hsg.), Knowledge in Policy: Embodied, Inscribed, Enacted. Chicago: University of Chicago Press, 1–17. Online in: https://www.researchgate.net/publication/306189635_Introduction_Knowledge_in_policy_-_embodied_inscribed_enacted

Frank, Andrea, Haacke, Stefanie und Lahm, Swantje. 2007. Schlüsselkompetenzen: Schreiben in Studium und Beruf. s.l. : Metzler, J B, 2007.

Froschauer, Ulrike und Lueger, Manfred. 2008. Das qualitative Interview. s.l. : UTB, 2008. ] Gobet, Fernand. 2005. Chunking models of expertise: implications for education. Applied Cognitive Psychology. 2005, 19, 183–204. Guida, Alessandro, et al. 2012. How chunks, long-term working memory and templates offer a cognitive explanation for neuroimaging data on expertise acquisition: A two-stage framework. Brain and Cognition. 2012, 79, 221–244. Online in: https://www.researchgate.net/publication/250744191_Chunking_Models_of_Expertise_Implications_for_Education

Haas, P.M. 1989. Do regimes matter? Epistemic communities and Mediterranean pollution control. International Organization 43(3): 377–403. Online in: https://www.jstor.org/stable/2706652

Haller, Heiko S. 2002. Diplomarbeit: Mappingverfahren zur Wissensorganisation. s.l. : Freie Universität Berlin, Fachbereich Erziehungswissenschaften und Psychologie, 2002. Online in: http://www.heikohaller.de/literatur/diplomarbeit

Hemmecke, Jeannette. 2012. Repertory Grids als Methode zum Explizieren impliziten Wissens in Organisationen: Ein Beitrag zur Methodenentwicklung im Wissensmanagement. s.l. : Universität Wien, 2012. Online in: http://othes.univie.ac.at/27576/

—. 2012. Repertory Grid-Technik. Wissensmanagement in der Praxis: Methoden - Werkzeuge - Beispiele. s.l. : Carl Hanser Verlag, 2012, 8–30.

Heng, Michael S. 2001. Mapping intellectual capital in a small manufacturing enterprise. Journal of Intellectual Capital. 2001, 2 (1), 53–60. Online in: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/14691930110380491/full/html

Katenkamp, Olaf. 2001. Implizites Wissen in Organisationen: Konzepte, Methoden und Ansätze im Wissensmanagement. Wiesbaden : VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2001.

Keane, B. T. und Mason, R. M. 2006. On the nature of knowledge: rethinking popular assumptions. In: IEEE, Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on System Sciences 7: 162b-162b.

Keng, Siau und Xin, Tan. 2005. Improving the quality of conceptual modeling using cognitive mapping techniques. Data & Knowledge Engineering. 2005, 55 (3), 343–365. Online in: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169023X04002319

Kogut, Bruce und Zander, Udo. 1992. Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of. Organization Science. 1992, Bd. 3, 3. Online in: https://www.researchgate.net/publication/228314105_Knowledge_of_the_Firm_Combinative_Capabilities_and_the_Replication_of_Technology

KPMG Consulting. 2001. Knowledgemanagement im Kontext von eBusiness. Berlin : KPMG Consulting, 2001. Kuhlen, Rainer, Semar, Wolfgang und Strauch, Dietmar. 2014. Grundlagen der praktischen Information und Dokumentation: Handbuch zur Einführung in die Informationswissenschaft und praxis. Berlin : Walter de Gruyter GmbH, 2014. Online in: https://www.degruyter.com/view/title/121786

Lave, J. und Wenger, E. 1991. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press. Law, J. 2009. The Materials of STS. Version 9 April 2009. URL: www.heterogeneities.net/publications/law2008materialsofsts.pdf (Zugriff am 17. Januar 2017).

Lee, H. und Choi, B. 2003. Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems 20(1): 179–228. Online in: https://www.semanticscholar.org/paper/Knowledge-Management-Enablers%2C-Processes%2C-and-An-Lee-Choi/495f816426673480152594d5a143d0e6ee0dc4d2?p2df

Levinthal, D. und March, J. 1993. The myopia of learning. Strategic Management Journal 14: 95–112. Online in: https://www.researchgate.net/publication/235737533_The_Myopia_of_Learning

Lucko, Sandra und Trauner, Bettina. 2005. Wissensmanagement: 7 Bausteine für die Umsetzung in der Praxis. München : Carl Hanser Verlag, 2005.

Miranda, S.M. und Saunders, C.S. 2003. The social construction of meaning: an alternative perspective on information sharing. Information Systems Research 14(1): 87–106. Online in: https://www.jstor.org/stable/23015731?seq=2#metadata_info_tab_contents

Misoch, Sabine. 2015. Qualitative Interviews. s.l. : Walter de Gruyter GmbH, 2015.

Nicolini, D., Gherardi, S. und Yanow, D. 2003. Introduction: toward a practice-based view of knowing and learning in organizations. In: D. Nicolini, S. Gherardi and D. Yanow (Hsg.), Knowing in Organizations: A Practice-Based Approach, Armonk, NY: M.E. Sharpe, 3–31. Online in: https://www.researchgate.net/publication/237385527_Introduction_Toward_a_Practice-Based_View_of_Knowing_and_Learning_in_Organizations

Nonaka, I. und Takeuchi, H. 1995. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York, NY: Oxford University Press. Online in: https://www.academia.edu/1599074/The_knowledge_creating_company_how_japanese_companies_create_the_dynamics_of_innovation

Nonaka, I., Takeuchi, H. und Umemoto, K. 1996. A theory of organizational knowledge creation. International Journal of Technology Management 11(7–8): 833–845.

Nonaka, Ikujiro und Takeuchi, Hirotaka. 1995. The Knowledge-Creating Company. Oxford : Oxford University Press, 1995.

North, Klaus. 2002. Wissensorientierte Unternehmensführung - Wertschöpfung durch Wissen. Wiesbaden : Gabler Verlag, 2002.

Petts J. und Brooks, C. 2006. Expert conceptualisations of the role of lay knowledge in environmental decisionmaking: challenges for deliberative democracy. Environment and Planning A 38: 1045–1059. Online in: https://www.researchgate.net/publication/23539692_Expert_conceptualisations_of_the_role_of_lay_knowledge_in_environmental_decisionmaking_Challenges_for_deliberative_democracy

Polanyi, M. 1966. The Tacit Dimension. New York: Doubleday.

Polanyi, Michael. 1985. Implizites Wissen. Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1985. —. 1966. The Tacit Dimension. Chicago : University of Chicago Press, 1966.

Prange, Christiane. 2002. Organisationales Lernen und Wissensmanagement, Fallbeispiele aus der Unternehmenspraxis. Wiesbaden : Gabler Verlag, 2002.

Probst, Gilbert und Romhardt, Kai. 1997. Bausteine des Wissensmanagements – ein praxisorientierter Ansatz. [Buchverf.] Norbert Wieselhuber. Handbuch lernende Organisation. Wiesbaden : Gabler Verlag, 1997, 129–143.

Probst, Gilbert, Raub, Steffen und Romhardt, Kai. 2006. Wissen managen: Wie Unternehmen ihre wertvollste Ressource optimal nutzen. Wiesbaden : Gabler Verlag, 2006.

Reckwitz, A. 2003. Grundelemente einer Theorie sozialer Praktiken: Eine sozialtheoretische Perspektive. Zeitschrift für Soziologie 32(4): 282–301. Online in: http://praxisphilosophie.de/reckwitz_praktiken_sozialtheorie.pdf

Reinmann-Rothmeier, G. 2001. Wissen managen: Das Münchener Modell. (Forschungsbericht Nr. 131). München: Ludwig-Maximilians-Universität, Lehrstuhl für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie.

Rump, Jutta. 2001. Management-Tool Wissensmanagement. Köln : Dt. Wirtschaftsdienst, 2001.

Sady, W. 2016. Ludwik Fleck. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2016 Edition). E.N. Zalta (Hsg.), URL: plato.stanford.edu/archives/sum2016/entries/fleck (Zugriff am 17. Januar 2017).

Salthouse, Timothy A. 1991. Expertise as the circumvention of human processing limitations. [Buchverf.] K. Anders Ericsson und Jacqui Smith. Toward a General Theory of Expertise: Prospects and Limits. Cambridge (UK) : Cambridge University Press, 1991, 286–300.

Scheer, Jörn W. und Catina, Ana. 1993. Einführung in die Repertory Grid-Technik. s.l. : Verlag Hans Huber, 1993. Star, S.L. und Griesemer, J.R. 1989. Institutional ecology, »translations« and boundary objects: amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907–39. Social Studies of Science 19(3): 387–420.

Suchman, L. 2000. Making a case: »Knowledge« and »routine« work in document production. In: P. Luff, J. Hindmarsh, & C. Heath (Hsg.): Workplace Studies: Recovering Work Practice and Informing System Design, Cambridge: Cambridge University Press, 29–45.

Sussman, S.W. und Siegal, W.S. 2003. Informational influence in organizations: an integrated approach to knowledge adoption. Information Systems Research 14(1): 47–65.

Squire, Larry, Knowlton, Bill und Musen, G. 1993. The structure and organisation of memory. Annual review of psychology. 1993, 44, 453–495.

Sullivan, Maura E., et al. 2008. Assessing the teaching of procedural skills: can cognitive task analysis add to our traditional teaching methods? The American Journal of Surgery. 2008, 195, 20–23.

Sweller, John, van Merrienboer, Jeroen J.G. und Paas, Fred. 1998. Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychology Review. 1998, 10, 251–296.

Vail, Edmond F. 1999. Knowledge Mapping: Getting started with Knowledge Management. Information Systems Management. 1999, 16 (4).

Von Krogh, G. 1998. Care in knowledge creation. California Management Review 40(3): 133–153.

Wagenaar, H. 2004. »Knowing« the rules: administrative work as practice. Public Administration Review 6: 643–655.

Wenger, E. 1998. Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Willke, Helmut. 2001. Systemisches Wissensmanagement. Stuttgart : Lucius & Lucius Verlagsgesellschaft, 2001.